Grootste order elektrische bussen voor VDL:  193 nieuwe generatie VDL Citea’s voor EBS

Grootste order elektrische bussen voor VDL: 193 nieuwe generatie VDL Citea’s voor EBS

17 januari 2023

Met maar liefst 193 nieuwe generatie VDL Citea’s zal EBS in december 2023 de nieuw gevormde concessie Zaanstreek-Waterland starten. De voertuigen, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, zullen vanaf september worden geleverd. Voor VDL Bus & Coach is dit de grootste order elektrische voertuigen tot nu toe.

VDL Bus & Coach levert 60 nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LE-122 en 133 VDL Citea’s LE-135. De VDL Citea’s LE-135 worden zowel in R-Net als in M-Net uitvoering geleverd. De voertuigen worden voorzien van batterijpakketten met respectievelijk een capaciteit van 490 kWh (LE-122) en 552 kWh (LE-135).

Elektrische busvloot

“Wij zijn enorm trots dat wij de komende 15 jaar het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland uitvoeren”, zegt CEO Wilko Mol van EBS. “De keuze voor elektrische bussen is voor ons vanzelfsprekend. Onze vloot elektrische bussen groeit met deze order naar meer dan 500 stuks. Wij hebben veel vertrouwen in de samenwerking met VDL voor deze concessie Zaanstreek-Waterland.”

Zaanstreek Waterland klimaatneutraal

Volgens opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam stapt EBS in een ambitieuze en flexibele concessie. EBS zal starten met een hoog vervoersaanbod en zal snel inspelen op veranderende omstandigheden zoals groeiende reizigersaantallen. Ook zet EBS hoog in op technologische vernieuwing, zoals betalen met andere middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van reizen van deur-tot-deur. Daarnaast legt EBS, nog meer dan in de huidige concessie, focus op inclusiviteit, zodat verschillende doelgroepen optimaal gebruik kunnen maken van het OV.

Voorloper

“Wij zijn enorm trots dat VDL Bus & Coach de volledige nieuwe vloot voor deze nieuw samengestelde concessie mag leveren,” aldus Rolf-Jan Zweep, die per 1 januari de rol van CEO bij VDL Bus & Coach van Paul van Vuuren heeft overgenomen. “EBS en VDL zijn goede bekenden van elkaar. Eerder mochten we EBS al bedienen met 10 elektrisch gelede voertuigen voor de concessie Waterland en 23 elektrische zogeheten low-entry voertuigen in Haaglanden. Ook de nieuw te leveren bussen zullen jaarlijks veel kilometers gaan rijden. De nieuwe generatie VDL Citea is daar uitermate geschikt voor door zijn efficiënte energieverbruik en optimale rij-eigenschappen. De voertuigen zullen luxe en huiselijk worden ingericht, waardoor de busrit als een aangename manier zal worden ervaren om op de plaats van bestemming te komen.”

Nieuwe generatie VDL Citea

VDL Bus & Coach is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in Europa op het gebied van e-mobiliteit. Sinds de introductie van de eerste VDL Citea SLF-120 Electric in Genève, tijdens de beurs UITP Mobility & City Transport in 2013, heeft VDL Bus & Coach zich sterk gericht op elektrische mobiliteit. Vanuit de VDL-visie is een nieuw busconcept ontwikkeld, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, dat klaar is voor de toekomst en waarbij zero emissie vanzelfsprekend is. Batterijen in de vloer, zijwanden van composiet uit één stuk, slim energiemanagement, een uitgekiend klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. Met deze 5 belangrijke innovaties heeft VDL Bus & Coach het productgamma van de nieuwe generatie VDL Citea geïntroduceerd, dat bestaat uit 4 verbeterde lengtevarianten en 5 types.

De nieuwe generatie VDL Citea is in verschillende landen verkocht en wordt in verschillende steden en gebieden ingezet, waaronder in Nederland (Eindhoven en Amsterdam), Finland (Kotka en Lahti), België (geheel Vlaanderen), Duitsland (Oberhausen en Braunschweig) en Frankrijk (Bordeaux).

Over EBS

EBS is een ambitieus en snel groeiend Nederlands openbaarvervoerbedrijf waar de reiziger en kwaliteit voorop staan. EBS verzorgt op dit moment het openbaar busvervoer in vier concessies:

  • In de regio Waterland  sinds 2011, in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam. Waterland is het gebied ten noorden van Amsterdam (van Amsterdam tot Hoorn in het noorden en van het Markermeer in het oosten tot De Rijp en Oostzaan in het westen).
  • In Voorne-Putten & Rozenburg sinds 2018 in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag (MRDH). Dit gebied ligt vlak onder de Rotterdam en de focus van het lijnennet ligt op de snelle, rechtstreeks R-net verbindingen tussen Spijkenisse, Hellevoetsluis en Brielle.
  • In Haaglanden streek sinds augustus 2019, ook in opdracht van de MRDH. Het betreft het streekvervoer rond Den Haag, inclusief de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer.
  • In IJssel-Vecht sinds december 2022, in opdracht van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland. Het betreft het streekvervoer op de Veluwe, Midden-Overijssel en Flevoland.

Vanaf december 2023 is EBS de vervoerder in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland.

Over VDL Bus & Coach

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop, aftersales en service van een breed pakket openbaar vervoerbussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in West-Europa. Hoog in het vaandel daarbij staan kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, het milieu, een laag energieverbruik, comfort en lage onderhoudskosten. In de transitie naar zero emissie-vervoer, biedt VDL Bus & Coach totaaloplossingen en is zij niet alleen busleverancier, maar ook systeemleverancier. De verkoop van de VDL Bus & Coach-producten vindt plaats door middel van een wereldwijd netwerk van eigen vestigingen, importeurs en agenten in meer dan 30 landen. Voor aftersales, service en onderhoud kan de klant rekenen op een snelle en vlekkeloze afhandeling door medewerkers van één van de vele servicepunten. Een zeer omvangrijk distributienetwerk zorgt ervoor dat reserveonderdelen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming geleverd worden. VDL Bus & Coach is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste busproducenten in Europa.

Terug